Druk, druk, druk! - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Helen Bart - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk! - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Helen Bart - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk!

Door: Helen

Blijf op de hoogte en volg Helen

21 Mei 2010 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Tijd voor een nieuw reisverslag. De afgelopen week meer gedaan dan de afgelopen twee maanden in Alice Springs! Omdat we maar zo weinig tijd in Nieuw-Zeeland hebben, hebben we een bomvol schema met om de dag een busrit en een activiteit. Ondertussen dus alweer zooo veel gedaan!

Vorige keer dus verteld over het paardrijden in Springfield. Hierna zijn we vanaf Christchurch met de bus verder gegaan naar Nelson (via Blenheim). Was best een leuke rit, groot gedeelte door de bergen en ook langs kilometers wijnvelden in de omgeving van Blenheim.
De volgende dag in Nelson weer vroeg op voor een volgende tour! Opnieuw een uur of twee met de bus naar het Abel Tasman National Park. We zouden daar met een watertaxi gaan en dan zouden er onderweg dolfijnen en zeehonden te zien zijn. Daarna een wandeling van 4 uur terug door de bush. Helaas was het die dag heel slecht weer en toen we in het park aankwamen werd ons vertelt dat de watertaxi's die dag niet zouden gaan. Ondanks de regen toch gaan wandelen (zo'n 7 uur) en het was het waard! Heel mooi uitzicht en leuke wandeling, wel een beetje te lang. Na een paar uur was het best veel hetzelfde.

Volgende dag WEER vroeg op. Met de bus op naar Franz Joseph. We dachten dat het niet zo'n groot stuk was, maar dat was het dus wel... We vertrokken om 7 uur 's ochtends en kwamen pas 5 uur 's avonds aan. Behoorlijke rit dus, maar al met al wel oke. In Franz Joseph weer een mega leuke dag gehad. Het plaatsje zelf is niet zo bijzonder (heeft maar 2 straten), maar het staat bekend om de gletsjer die daar is. Die gletsjer gingen we dus beklimmen! Eerst kregen we allemaal gear, een regenjas, broek, bergschoenen en een soort spikes die je onder moest binden. Je kon ook een muts en handschoenen krijgen, maar die had je niet nodig zei de gids, want het zou zulk lekker weer worden, eigenlijk had je niet eens een jas nodig... Ik dacht al dat het niet zou kloppen, de gids was een beetje een patserige Canadees. Uiteindelijk met alles op en aan de berg op. Eerst een wandeling door de vallei en daarna echt het ijs op. De gids liep voorop en hakte steeds stukken ijs weg zodat wij daar konden lopen. Het werd een beetje voorgedaan alsof het heel makkelijk zou zijn, maar het was nog best moeilijk. Soms hele steile stukken omhoog en naar beneden en door hele smalle wanden die in een soort V liepen door. Verder kon je ook nog in een kleine ijsgrot.
's Avonds de dag heerlijk afgesloten met een bezoek aan de hotpools, baden van 36, 38 en 40 graden midden in het regenwoud. Was best koud buiten, maar als je uit zo'n heet bad kwam voelde je dat niet eens. Als je erin zat waren de bomen gewoon naast je, echt mooi.

Na deze lange dag de volgende dag natuurlijk weeer vroeg op. Best vermoeiend om steeds drukke dagen te hebben en vroeg op te staan, maar het is het helemaal waard. Deze busreis ging naar Queenstown, waar we maar 1 nacht zijn geweest. De volgende dag weer met de bus naar Milford Sound. Milford Sound is een fiord dat midden in een National Park ligt, Fiordland. De busreis was dit keer leuk! Hele enthousiaste buschauffeur die de hele rit commentaar gaf over alles wat er te zien was. Vooral heel veel bergen, meren en regenwoud. Dit is ook 1 van de enige plekken waar ze dat hebben, bergen en regenwoud. Onderweg nog een paar fotostops gemaakt, o.a. bij de mirror lakes, een meer waar de weerspiegeling van de bergen heel mooi te zien is. Verder nog een korte bushwalk maar dat was niet echt bijzonder. Eenmaal bij Milford Sound gingen we met een boot het meer op. Best een luxe boot, je kon er ook lunchen met een buffet enzo, heel veel mensen deden dat. Daardoor was het lekker rustig op het dek en konden wij meer zien! Het meer en het uitzicht waren echt super mooi. Toen we een tijdje aan het varen waren zei Bart ineens;'Kijk daar, een grote vis ofzo..'. Toen kwam er dus een hele groep dolfijnen onze kant opzwemmen! Echt zo cool om te zien. Het zijn ook echt sociale beesten en helemaal niet schuw. Er kwamen zelfs 2 dolfijnen een heel stuk met de boot meezwemmen! Verderop ook nog wat zeehonden gezien, was minder bijzonder want ze waren heel inactief, maar ook leuk!

Toen met de bus weer terug naar Te Anau. Vandaag hebben we hier een tour gedaan naar de glowworm caves. De eerste tour die flink tegenviel. Eerst met een boot erheen en toen een stukje wandelen door een grot. Aan het eind een stukje met de boot in de grot, dat was nog het leukste. Het was helemaal donker en je zag overal een soort glow-in-the-dark stipjes boven je. Toen weer terug en daar kregen we een soort bullshit presentatie over wat een glowworm was... Niet echt interessant dus.

Maar goed, dat was het tot nu toe. Nog een weekje hier in Nieuw-Zeeland en hopelijk nog veel zien en doen! Tot het volgende verslag.

• 21 Mei 2010 - 06:59

Sanne:

aaaah helen! Ik zit nu in een hele saaie lees jou avonturen te lezen Haha. Geweldig. Ik had je nog gesmst voor je naar nieuw-zeeland ging, hoop dat het is aangekomen. Zo te zien genieten jullie daar heel erg. Goed om te horen.

Heel veel plezier nog de laatste week in nz.

Liefss san

• 21 Mei 2010 - 08:16

Lianne:

Wauw wat hebben jullie veel gezien! wat leuk. Lijkt me inderdaad zwaar om vroeg op te staan en drukke schema's, maar hé hoe vaak ben je nou in Nieuw-Zeeland ;) de verhalen klinken heel gaaf, het zal er ook wel heel mooi zijn. Wat cool dat je in die hotpools gewoon tussen de bomen zat! Ik vind het echt knap hoe sportief jullie zijn trouwens, een wandeling van 7 uur!! en een gletsjer beklimmen!! ik vond je vorige verslag over het paardrijden trouwens echt zoooo gaaf! haha dat lijkt me echt helemaal geweldig om over de vlaktes te crossen en door de mooie natuur te rijden. Stoer dat Bart ook op een paard heeft gezeten! Nou meis, ik moet weer aan de studie. Heeeel veel plezier nog in Nieuw-Zeeland en tot het volgende verslag!

Dikke kus

• 21 Mei 2010 - 16:00

Bjorn :

wat leuk dat jullie zoveel en intensief beleven! kijk al uit naar volgend verslag!

• 23 Mei 2010 - 17:31

Janet:

Hoi Helen, heb je weer lekker paardgereden? Het lijkt me echt prachtig daar. Geniet ze!

• 23 Mei 2010 - 18:17

Franse Vinken:

Hi Helen & Bart,
    Net met Oma Vink, Ria (op vakantie bij ons in Valbonne (F), Lysette, Daniëlle en Frans je reisverslag gelezen. Zo te lezen, gaat het helemaal goed. We blijven je volgen nu we deze blog hebben gevonden.

Liefs van de Franse Vinken

• 23 Mei 2010 - 19:03

Martine:

ik zou ook wel dolfins willen zien! en naar zo'n gletsjer is cool!
    groetjes martine!

• 26 Mei 2010 - 18:28

Theo En Helga:

Hallo Helen en Bart. Wat doen jullie veel leuke dingen.Ik krijg gewoon zin om mee te doen.Al kan ik niet paard rijden, zo door de natuur galopperen lijkt me te gek. En dan al die beesten die jullie zien. Geniet er maar veel van, want voor je het weet zit je weer in ons kikkerlandje, waar iedereen kibbelt over de komende verkiezingen en loop je weer in het ritme van de dag. Heel veel plezier en de groetjes van Theo en Helga.

• 27 Mei 2010 - 14:05

Karla En Jaap:

Jeetje Helen. Wat een intensieve vak. in Nw.Zeeland. Weer paard gereden. Cool hoor.Allemaal mooie dingen gedaan. Jammer dat jullie slecht weer hebben . Maar ja al die leuke dingen maakt het weer goed . Tot de volgende keer.Gr. Pap en Mam