Fraser Island - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Helen Bart - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Helen Bart - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Door: Helen

Blijf op de hoogte en volg Helen

16 Juni 2010 | Australië, Rainbow Beach

De vorige blog waren we in Sydney, nu alweer in Rainbow Beach. Intussen dus weer heel wat gedaan o.a. Byron Bay, Brisbane, Noosa en Fraser Island.

Ik zal maar beginnen bij het begin; Byron Bay. Toen we daar waren was er een paar kilometer verder een tornado! Wij hadden dus ook best hevige storm. Gelukkig was het alleen de eerste nacht dus hebben we er niet echt last van gehad. Het dorpje dat een half uur verder lag was wel behoorlijk getroffen. De dagen erna was het beter weer, welliswaar met een zonnetje.
1 Van de dagen hebben we gezeekajakt (?). De brochure zei dat er van alles te zien zou zijn; dolfijnen, schildpadden, walvissen. We hebben alleen 1x een school dolfijnen langs zien gaan, was wel heel leuk om ze van dichtbij te zien. Het kajakken was op zichzelf al een avontuur haha. Ik had verwacht dat we alleen in het rustige water zouden gaan, maar niets was minder waar want we gingen gewoon de ruige open zee op. Wat voor mij wat minder was aangezien ik nogal zeeziek ben. Na dit ruige water even uitgerust op een afgelegen standje en daar gezwommen en thee met koekjes gehad. Toen ging het al beter en de rest van het kajakken was nog hartstikke leuk.
Verder nog in Nimbin geweest, een oud hippie dorp. Het staat bekend om de wiet die er veel wordt verkocht en het kleurrijke van het dorp. Het is alleen wel verboden dus er is allemaal politie die vaak mensen oppakken die wiet kopen. Het was dus niet echt boeiend daar. Meer een beetje triest, met allemaal mensen die willen dat het is als vroeger, maar dat is het niet meer.

Na Byron Bay 2 dagen in Brisbane gespendeerd. 1 Van de dagen een rondleiding van een paar uur gedaan door de stad. Was wel leuk, vooral de tourguide, een hele jonge enthousiaste jongen die helemaal gek was van Brisbane. 2 Dagen was eigenlijk te weinig, ik had er wel 2 weken kunnen spenderen, echt een relaxte stad. Jammer genoeg is er niet meer zo veel tijd dus moeten we alles plannen. We hebben een heel pakket gekocht met allemaal tours en overnachtingen voor de hele oostkust. We hebben dus nu al een hele kalander met de hele maand volgepland.

Daarna doorgereist naar Noosa. Vanaf Noosa een dagje naar de Austalia Zoo geweest (dierentuin van Steve Irwin). De dierentuin zelf was niet echt anders dan andere dierentuinen. Wat wel leuk was; olifanten voeren! Er was een hele rij met mensen en dan mocht je omstebeurt de olifanten voeren. Na een tijdje was iedereen weg dus ik ben ongeveer 5 keer teruggegaan om nog een olifant te voeren haha. Er was ook een krokodillenshow, waar ik nogal wat verwachtingen van had, aangezien het de dierentuin van Steve was. Jammer genoeg was het niet echt spectaculair, de krokodil was te lui om uit het water te komen voor wat kip haha. Even later stonden we bij de kangoeroes. Daar liep allemaal security maar we wisten niet waarom. Even later zagen we een klein jongetje en dat was dus de zoon van Steve. Dat was wel grappig.

Vanaf Noosa naar Rainbow Beach, een heel klein plaatsje wat eigenlijk alleen bekend is omdat vanaf hier de tours naar Fraser gaan. Wij hebben een selfdrive tour gedaan. Dat houdt in dat je een grote 4WD landcruiser krijgt en dan zelf het eiland op gaat en ook zelf (wij dan niet) mag rijden. We hadden dus met een groep van 8 1 auto. De groep bestond uit 3 duitsers, een jongen en 2 meisjes en 3 fransen, een jongen en 2 meisjes en ons. Op Fraser zijn geen wegen dus je rijdt of over het strand of over de binnenlandse onverharde wegen. De eerste dag een heel lang stuk gereden tot het noordelijkste puntje van het eiland, daar hadden we heel mooi uitzicht, zelfs nog was walvissen zien zwemmen. Die avond op het strand gekampeerd. Het was jammer genoeg slecht weer met veel regen en wind. In totaal waren er 4 auto's, overdag reden we allemaal apart en 's avonds zagen we elkaar dan weer bij een plek op het strand waar we gingen kamperen. Daar parkeerden we alle auto's zo dicht mogelijk bij elkaar zodat we een shelter konden bouwen tegen de regen en wind. Dit werkte best goed, we hadden een regen en wind-vrije plek waar we konden koken en de tenten bleven ook staan. Het was wel koud om te slapen want we hadden alleen een slaapzak en geen matje ofzo, dan voel je wel de kou van het zand.
De dag erna liep een beetje in de soep door tijdgebrek. We zouden naar Lake McKenzie gaan (bekendste van het eiland) maar toen we daar waren moesten we al door naar de kampeerplaats want anders zou het te donker zijn om de tenten op te zetten. Dat we zo laat waren kwam door alle binnenlandse wegen; overal mega grote boomwortels en heel veel hobbels en bobbels. Fraser is een zandeiland; het regenwoud daar groeit ook op zand. Af en toe kwamen we dus ook vast te zitten in het zand en was hetbest moeilijk om eruit te komen.
De laatste dag een hele goede dag gehad, toen alsnog naar Lake McKenzie gegaan. Toen we daar aankwamen stonden er borden dat de weg gesloten was en dat het dicht was voor publiek, er hing ook een soort touw als wegversperring over de weg. Na een lange tijd wachten op een ranger toch maar het touw weggehaald en toch gaan rijden. Niemand tegen gekomen en toen we daar aankwamen bleek dat mensen van onze organisatie wel over die weg mochten. In het meer nog even gezwommen, lekker verfrissend na 2 dagen niet douchen (geen douches of wc's). Het meer was heel mooi; super blauw water en een heel wit strandje. Daarna nog een wandeling gedaan door een prachtig regenwoud wat in groei en bloei was door de regen en toen weer terug. Op het eiland waren trouwens ook veel dingo's, een soort wilde honden. 's Avonds kwamen ze op het eten af dus je moest wel oppassen als je ergens moest gaan plassen haha. Van tevoren was gezegd dat je de dingo's moest wegjagen met stampen, klappen en ander lawaai. Degene die de instructies had gegeven maakte een grapje dat je ook wel kon zeggen 'Go home dingo', dat hoorde je dus de hele nacht om je heen, wel komisch.
Dat was dan alweer onze Fraser Island trip.

Nu weer terug in Rainbow Beach en vanochtend alweer iets leuks gedaan; dolfijnen voeren. In het begin waren er heel veel mensen dus kon je het niet echt goed zien, maar later ging iedereen koffie drinken en toen kwamer er 2 terug. Toen konden we ze wel heel goed van dichtbij zien. Op weg daarheen op de ferry ook nog grote roofvogels gezien.

Overmorgen door naar een plaatsje dat 1770 heet. Hier gaan we, geloof het of niet, (ik geloof het zelf niet, met mijn evenwichtsgevoel...) een surfles van 3 uur doen. Ik ben benieuwd!

Nog maar heel weinig tijd hier dus.. Tot snel!

• 16 Juni 2010 - 08:29

Hester:

Hee hel!

sorry dat ik zo lang niks heb laten horen, maar ik heb nu eindelijk weer eens tijd! Je verhalen klinken erg leuk, ben echt super benieuwd naar je fotos!!!
    Geniet ervan!!

xxx

• 16 Juni 2010 - 10:58

Marleen:

heey!
    woow super veel gedaan, weet je al hoelaat je terug komt 8 juli?
    hahah steve heeft helemaal geen zoon? wel een dochter (Bindi) dus ik weet niet wie dat dan was:P misschien z'n neefje ofzo?

kuss

• 16 Juni 2010 - 11:06

Marzia:

Wat leuk allemaal!! En Steve heeft wel een zoon? Daar was nog zoveel gezeik over toen hij z'n zoontje in z'n ene hand had en met z'n andere hand een krokodil ging voeren :P

Veel plezier met surfen ;) xxx

• 16 Juni 2010 - 11:27

Lianne:

Hee! wat een leuk verslag, wat hebben jullie veel gedaan! cool dat je naar de dierentuin van Steve Irwin bent geweest! volgens mij heb je echt zo veel dieren van dichtbij gezien op je reis! echt vet :D het lijkt me wel eng om tussen de dingo's te moeten plassen :P wel droog dat go home dingo :P ik kan het me trouwens niet voorstellen dat er op Fraser helemaal geen wegen en toiletten en douches zijn enzo. Het is echt puur natuur, lijkt me wel heel mooi!

Nog heel veel plezier met alle activiteiten en tours die jullie nog te wachten staan! ben benieuwd hoe het surfen zal gaan!

xxxxxx

• 16 Juni 2010 - 20:47

Jaap En Karla:

Hoi Helen,
    Wat leuk om al die spannende dingen te lezen.Je maakt veel mee, ook slecht weer. Geniet er nog even van jullie drukke programma. Groetjes van ons aan jullie xxx mam

• 18 Juni 2010 - 17:09

Bjorn :

hey Helen,
    leuk weer om te lezen. en tof dat je geen uitdaging uit de weg gaat!

liefs
    bjorn

• 22 Juni 2010 - 13:34

Ellen B:

Hee Helen,

Wat veel gave dingen hebben jullie meegemaakt zeg! Had een tijdje niet gelezen want sta niet in de mailinglist en dan vergeet ik dat weer:-( Maar echt een avontuur elke dag weer! Spannend met de dingo's/kwallen/roofvogels!

Hoe is het surfen gegaan?? Ben benieuwd:-)

xxx