Kikkers voor ontbijt - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Helen Bart - WaarBenJij.nu Kikkers voor ontbijt - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Helen Bart - WaarBenJij.nu

Kikkers voor ontbijt

Door: Bart en Helen

Blijf op de hoogte en volg Helen

06 Augustus 2015 | Cambodja, Kâmpôt

De tijd gaat veel te snel voorbij als je plezier hebt, zo hebben wij gemerkt. Na Chiang Mai kwamen we aan in Luang Prabang, Laos. Dit is een heerlijk stadje met veel chique restaurantjes, hotels en ligt in de V splitsing van een rivier. Hier konden we rustig kennis maken met Laos, het lekkere eten (behalve een worst op een stokje, die net te droog was), het nationale museum bezoeken, tempels bezoeken en genieten van de architectuur uit de tijd dat het een Franse kolonie was. Ook was hier een yoga-klas, lekker vroeg in de ochtend op een plateau dat uitkeek op de rivier, samen met de opkomende zon was dat heel rustgevend! Na Luang Prabang zijn we naar een noordelijk dorpje gegaan waar we grotten hebben bezocht met sporen van de 'Secret war'. Dit houdt in dat de Amerikanen in de oorlog met Vietnam ook heel veel bommen en aanvallen hebben gehouden net over de grens, in Laos. Het dorpje Nong Khiaw was slaperig maar aangenaam. Toen we weg wilden was het even spannend of we voor een redelijke prijs naar Luang Namtha (noord-west Laos) konden, omdat we lange tijd de enigen waren die daarheen wilden. Gelukkig kwamen er 3 Israeli die dezelfde kant op gingen en samen konden we een goede prijs afspreken. In Luang Namtha hebben we een 2 daagse trek gedaan met een bijzonder gezelschap. Zo waren er 2 Koreaanse mannen van bijna 60, een Isrealisch koppel dat het na een halve dag op gaf, een meisje uit Hong Kong en een Spaanse jongen die maar voor 1 dag had geboekt. Na een dag lopen kwamen we aan in een dorpje waar we in de rivier konden douchen en later ook slapen. Het eten liet lang op zich wachten, want de haan die voor ons is geslacht liet zich niet makkelijk vangen. Het arme beest werd door een jochie van 13 gewurgd. Even later zat onze gids te smullen van de kop en poten van de haan. Nu denk je, dat is vies, en bijzonder. Het kan nog veel gekker. De volgende ochtend hadden de Koreanen nog wat bier over, die hebben 3 flessen van 0,64 liter gedronken voor het ontbijt. Vanuit ons bed hoorden we de Koreanen al praten over het ontbijt met de gids, iets dat klonk als "Phork". We dachten al, toch geen pork voor ontbijt zeker.... Bleek dat ze Frog zeiden, dus hadden we kikkers voor ontbijt. Niet alleen de pootjes of een paar maar in de soeppan zaten misschien wel 30 HELE kikkers, huid, kop, alles erop en eraan. Omdat we nog een zware wandeling voor de boeg hadden heb ikzelf er maar 2 gegeten, niet echt lekker, vooral omdat je alleen op botjes zit te kauwen. Helen heeft vooral de soepvariant met groente gegeten. De Koreanen speelden overigens vrolijk met de kikkers en namen de grappigste foto's van elkaar, we hebben wel kunnen lachten.

Van Luang Namtha zijn we met een superaanbieding naar Vientane gevlogen, wat ons ipv een busreis van 23 uur maar 3 kwartier heeft gekost. Vientiane is niet echt een leuke stad, al waren er wel een paar leuke koffie en eettentjes. Hierna verder naar het zuiden gegaan en in Tha Kaek met een Franse jongen en een Duits meisje een pickup met driver gehuurd voor een dag om een van de grootste grotten van de wereld te zien! Hier gingen we met een bootje doorheen en onze bootsjongen was bekwaam en bracht ons droog naar de andere kant van de berg (waar het superhard regende terwijl de andere kant droog bleef), terwijl ons gezelschap tot 2 keer toe vast kwam te zitten in het ondiepe water en zelfs bijna omsloegen. Hiervandaan zijn we naar Pakse gegaan waar we een tour hebben gedaan over het Bolaven Plateau, wat bekend staat om hoge kwaliteit koffie en andere specerijen. Dit was echt een supertour met watervallen, plantages, thee en koffie en vanuit de auto een prachtig uitzicht.

Op weg naar Cambodja hebben we ook nog een paar dagen doorgebracht op Don Det, in de 4000 islands. Eigenlijk gewoon 4000 zandbanken in de rivier :). Dit was een relaxed eilandje waar je behalve een kayaktour niet veel kon beleven, prima dus. De reis naar Cambodja was wat spannender, zo maak je bij de grens meteen kennis met corruptie (er wordt ineens 15 dollar gevraagd om een stempel in je paspoort te zetten). Daarnaast was de reis naar Siem Reap minstens 5 uur, en brak na een kleine 2 uur rijden de vering van het volgeladen minibusje. Je zou denken dat ze dan een nieuw busje sturen om alle toeristen snel verder te vervoeren, maar in plaats daarvan ging de bestuurder met een machete het bos in en kwam terug met een mooi stuk hout dat op maat werd gesneden en tezamen met een halve slipper (lag toevallig in het busje) de nieuwe vering van het rechter voorwiel vormde. Uiteindelijk midden in de nacht aangekomen in Siem Reap waar we net buiten het centrum een leuk hotel hadden met zwembad zodat we bij konden komen van de reis. In Siem Reap zijn we bijna een week gebleven, Helen's verjaardag gevierd in een Spa, Pub street bezocht en lekker gegeten op de avondmarkt. Daarnaast heb je vlakbij Siem Reap natuurlijk Angkor Wat, een geweldig grote tempel met nog veel meer mooie tempels er omheen. In 3 (halve) dagen hebben we er een aantal bezocht waaronder de tempel die gebruikt is voor Tomb Raider, tempels met overal gezichten in de stenen, tempels met bomen die op en door de tempel groeien, fantastisch!

Een week was ook wel weer genoeg en met een oncomfortabele bootreis van 7 uur gingen we naar Battambang, waar kennis hebben gemaakt met het leven van mensen die rijstpapier, gedroogde banaan, rijstwijn en rijstcake maken. Onze gids nam ons ook mee naar de Killing Fields, wat eigenlijk onze eerste kennismaking was met het verschrikkelijke verleden wat Cambodja heeft. Schokkender is nog dat hij vertelde dat de huidige regering waarschijnlijk nog steeds invloeden van de Khmer Rouge (de toenmalige communistische regering) heeft en er bv bijna niets over verteld op scholen. In Phnom Phen werden we hier nog meer mee geconfronteerd in gevangenis S-21, waar minstens 14.000 mensen zijn vastgehouden, gemarteld en vermoord (vrouwen, kinderen, mannen, iedereen). Vervolgens zijn we naar de beruchte killing fields net buiten de stad gegaan waar je nu nog tanden, botten en kledingsstukken in de grond ziet zitten en een stupa met daarin bijna 8000 schedels van de slachtoffers. Meest verschrikkelijke was de boom waartegen de Khmer Rouge beulen de kinderen letterlijk kapot sloegen.... Het maakt je dag er niet bepaald vrolijker op.

Verder was Phnom Phen erg leuk, weer eens wat minder toeristisch met leuke restaurantjes en lekker drukke straten. De volgende stop was Sihanoukville, een plaatsje aan het strand waar je 's avonds nog wat kon drinken en dansen en ook hier veel lekker eten. Vanuit hier zijn we naar een eiland 18 km van de kust gegaan met een prachtig strand. Enige nadeel aan Koh Rong is dat het een beetje té populair is geworden onder backpackers, wat resulteert in overal dezelfde hiphop uit de speakers en een wat slechtere nachtrust ;). Overdag hebben we tussen de regenbuien door wel lekker op het strand gelegen en op de zonnigste dag van ons verblijf een middag met een bootje rondgevaren en gesnorkeld. Wat ook leuk was, was het vissen vanaf de boot. Je kreeg een soort PVC buis met een vislijn en een haakje eraan die je maar in het water moest gooien. De locals vingen ze achter elkaar en na lang wachten had ik ook beet, al was die vis moeilijk binnen te halen omdat deze vis 2 haken had. De andere haak was van iemand aan de andere kant van de boot (haha) dus maakten we het elkaar wat moeilijk. Daarna de gevangen vissen op de BBQ en met wat rijst, groente en kip opgegeten. Toen kwam het leukste deel van de boottrip, namelijk in het donker zwemmen met glow-in-the-dark plankton! Deze plankton lichtte op als je het aanraakte, wat resulteerde in een aantal toeristen die wild aan het zwemmen waren en dingen riepen als 'Ik ben een Plankton!'.

De regen op het eiland werd wel steeds wat meer en toen we met de boot weer naar Sihanoukville gingen was alles bij aankomst nat. Dit was gisteren, vandaag zijn we alweer aangekomen in Kampot, om morgen door te gaan naar Vietnam! Eerst nog even genieten van de altijd vrolijke Cambodjanen en het lekkere eten (vooral het gerecht Lok Lak) en er vooral niet te lang bij stilstaan dat we nog maar 3 weken te gaan hebben voor we vanuit Vietnam naar Amsterdam zullen vliegen....

• 06 Augustus 2015 - 13:43

Tom:

Neef, mooi verslag om weer te lezen! Ik kan me vanuit m'n stoel weer even in Zuid-Oost Azië wanen ;-).

Geniet nog van Vietnam en ik zorg dat er over drie weken een wit brood, veel kaas en een tosti-ijzer klaarstaat!

Kusje aan Helen!

• 07 Augustus 2015 - 16:03

Jaapencarlavink@ziggo.nl:

Zoo Helen en Bart,

ja bijna thuis.Blij dat jullie terug komen.
    Maar weer geweldige dingen gelezen.Fijn dat het allemaal goed gaat.

Knuffels mam en pap

• 09 Augustus 2015 - 20:44

Lianne :

Wauw, wat zijn jullie een hoop ervaringen rijker zeg! Heel leuk om jullie verhalen te lezen. Haal nog het maximale uit de laatste drie weken!

xxxx

• 10 Augustus 2015 - 10:12

Marleen:

Geniet van de laatste lange weken !! xxxx p.s. Hoe onthouden jullie dit allemaal dat je het in 1 verhaal kan schrijven :P?

• 12 Augustus 2015 - 18:50

Helen:

Dankjullie voor de reacties! Leuk om te zien dat ze nog gelezen worden:) Mar: Bart schrijft alle verhalen en ik doe de foto's. Hij gaat steeds een paar uur achter een pc zitten en zuigt een verhaal uit z'n duim;) Altijd wel leuk een leuk moment om even terug te blikken op alles wat we hebben gedaan!:)

Wij gaan zeker nog even van de laatste weken genieten! Gelukkig nog heel veel moois op de route! Tot snel :D xxxxx