Heerlijk strand gevonden - Reisverslag uit Pololem, India van Helen Bart - WaarBenJij.nu Heerlijk strand gevonden - Reisverslag uit Pololem, India van Helen Bart - WaarBenJij.nu

Heerlijk strand gevonden

Door: Bart & Helen

Blijf op de hoogte en volg Helen

08 Mei 2015 | India, Pololem

Ondertussen hebben we duizenden kilometers afgelegd, dagen in treinen gezeten en urenlang met bussen gereisd. Nu zitten we in Palolem, maar tussen McLeodGanj en Palolem hebben we uiteraard ook veel beleefd!

In McLeodGanj zijn we bijna een week gebleven, hebben hier lekker gegeten, veel gewandeld, Tibetaanse ministeries gezien, het Boeddhistische complex waar ook de Dalai Lama ergens woont, en een bizarre Live Show in een zaaltje van een school. Dit willen we wel graag even delen: We kwamen daar, samen met veel andere toeristen, bleek het een oneman-show te zijn. Hij had een aantal acts maar begon met een stuk spelen op een driesnarige Tibetaanse gitaar, na wat niet melodieus gepingel ging hij in de volgende acts zingen, dansen en zich langzaam ontdoen van zijn Tibetaanse kostuum tot hij alleen zijn strakke rode broek nog aanhad. Dan denk je oke, dit is vreemd. Toen hij als act had telkens twee mensen uit het publiek op te tillen (en twee oudere mannen liet vallen) zijn wij met enkele anderen uit het lokaaltje gevlucht om hieraan te ontkomen. De show werd hierna nog erger, hij begon zichzelf te slaan, tegen muren te smijten en tot slot wilde hij wc-papier dat uit zijn broek hing in een kaars hangen, dit werd gelukkig voorkomen door een paar Israeliers. Het gaf ook een enge vergelijking met een stille tocht enkele avonden eerder, om een Tibetaan in Tibet (China) te herdenken die zichzelf uit protest in brand heeft gezet. Dit is overigens al de 137e Tibetaan die dit sinds 2005 heeft gedaan....

Met een dag in bussen door de bergen (het is eng, maar de chauffeurs kunnen echt goed rijden) kwamen we aan in Amritsar, vlakbij de grens met Pakistan. Hier zijn we met de brief van Narinder Sing uit Chandigarh naar de Golden Temple gegaan om deze aan de manager af te geven. We waren al gewaarschuwd, en moesten inderdaad meerdere keren aandringen voor we in zijn kantoor kwamen, hier maakte hij met een korte hoofdknik aan zijn personeel duidelijk dat we recht hadden op een kamer in het mooiste guest house bij de Golden Temple. De Golden Temple is dus de heiligste plaats voor de Sikh's, en staat in het water in het midden van een soort witte burcht. De tempel in het midden is dus helemaal van goud ;). Ook hebben we hier een gratis lunch gehad, aangezien ze voor iedereen gratis eten hebben. We werden met honderden anderen in een zaal geleid en hier ging je op de grond zitten en kwamen er mensen langs met eten, net zolang tot je genoeg had. We zijn ook vanuit Amritsar naar de grens met Pakistan geweest, om de ceremonie te zien die sinds 1965 elke dag wordt uitgevoerd. Hier komen dagelijks honderden toeschouwers aan beide kanten op af. Helaas waren we hier iets te vroeg en stonden we in een zwerm boze bijen, schade: Helen gestoken in vinger en hand, ikzelf 3 steken in mijn oren, een in mijn hand en been. Zijn toen even een barak in gevlucht waar de soldaten van de ceremonie zich aan het klaarmaken waren en met hun handdoeken de laatste bijen doodsloegen en angels uit mijn oren haalden. Uiteindelijk toch nog de ceremonie gezien, knap, hoe die soldaten met hun gestrekte been hun voorhoofd kunnen raken. Hierna niet heel veel kunnen genieten van de laatste dag in Amritsar omdat ik koorts had van de bijensteken, maar op tijd hersteld om een treinreis naar Mumbai (42 uur) aan te kunnen!

De treinreis klinkt erger dan dat hij was. We hadden in een goede klasse geboekt waar we normaal konden zitten, slapen en vooral lezen. Soms naar buiten kijken of een gesprekje aanknopen met een van de medereizigers, die vaak minder lang in de trein hoefden te zitten dan wij. Uiteindelijk kwamen we om 04.00 uur aan in Mumbai, en twee mannen die in onze coupe zaten hielpen ons om met een lokale trein naar het centrum te gaan. Deze trein zat trouwens om half 5 al vol, waar gaan die mensen toch heen op zulke tijden?! Mumbai was echt een topstad. Minder vies, wel overzichtelijker dan Delhi. Westerser ook, vrouwen in spijkerbroeken, geen Tuk-Tuk's, bredere straten, een stoep, het was er allemaal. In Mumbai zijn we 2x naar een bioscoop gegaan om een Bollywood film te kijken (in Hindi), hebben door de straten gelopen, marktjes bezocht en de zonsondergang gezien vanaf de boulevard met de skyline van Mumbai op de achtergrond!

Van Mumbai gingen we 12 uur landinwaarts naar Aurangabad, een stad waar in principe niet veel gebeurd, maar waar wel mensen komen op de nabijgelegen Ellora Caves en Anjuna Caves te zien. Eerst gingen met een lokale bus naar de Anjuna Caves, ongeveer 30 Boeddhistische grotten met gebeeldhouwde Buddha's, wandtekeningen en andere versieringen. Helaas was er wel al wat verval ingetreden en was niet alles meer goed zichtbaar. Desondanks mooi om te zien, met als toppunt een 7 meter lange liggende Buddha in (volgens mij) grot 16, al vond Helen het net iets mooier dan ik :). Naar de Ellora Caves gingen we met een Tuk-Tuk, een reis van een uur door Indiaas landschap, dorpjes, langs forten, koeien op de weg ontwijkend en met spanning kijken naar de soms wat gevaarlijke inhaalmanoeuvres. Bij deze grotten waren 34 grotten waarvan er een aantal Boeddhistisch zijn, een aantal Hindoeistisch en een paar Jain tempels. Deze grotten hadden alleen beeldhouwwerken en sommige grotten waren eerder fortjes met grote stenen olifanten die het bewaakten.

In Aurangabad hebben we een Deluxe bus geboekt, die ons in een nacht naar Goa bracht, waar de stranden op ons wachtten. In de bus hadden we een tweepersoonsbed, niet per se wat je verwacht maar het was een redelijk comfortabele reis! We kwamen aan in de hoofdstad van Goa, Panjim, waar het nog bol staat van de Portugese invloeden, van eten tot de stijl van de huisjes tot de grote witte christelijke kerk. In Panjim hebben we vooral genoten van het lekkere eten, wat gewandeld en een dag aan het zwembad van een 5-sterren hotel doorgebracht, om hierna naar het eerste strand te gaan. Dat was in Baga, waar ook heel veel Indians vakantie komen vieren. Dit zorgt voor best een schok als je aankomt op het strand. Het eerste gedeelte is erg druk met Indians, waarvan de mannen allemaal drinken op vakantie en de vrouwen die in hele sari's, salwar's of jurken moeten zwemmen. Gelukkig was het iets verderop wat rustiger en was er een chille strandtent waar we twee dagen van de warme zee en lekker eten hebben genoten. In Goa is drank trouwens veel goedkoper dan in de rest van India, dus zie je hier ook veel slijterijen en drinkende mensen, nieuw voor ons in India. Verder zijn we nog naar de zaterdagavond markt gegaan, waar honderden kraampjes, live muziek en verschillende food-stands een leuke sfeer maakten. Uiteraard niet met lege handen naar huis, maar met een mooie rok en mooie jurk voor Helen!

Na Baga zijn we naar Palolem gegaan, laatste stop in Goa, voor we verder naar het zuiden reizen richting Gokarna. Palolem is het strand dat je in gedachte hebt als je vakantie wilt. Palmbomen die over het strand hangen, strandhutjes, weinig mensen, een paar leuke winkeltjes (lees: mooie tas voor Helen), een warme zee, lekker eten, mango mojito en soms een koud biertje. Mooie plek om een kleine week te blijven!

Groetjes vanuit Palolem van Bart en Helen!

PS verslag over het eten komt nog Floor!

• 08 Mei 2015 - 10:57

Tom (van Yarden):

Leuk om je reisverhalen te lezen Helen!

• 09 Mei 2015 - 00:47

Bjorn:

blijf genieten! kussen en knuffels!!!!!
    en ik stuur door naar oma en opa natuurlijk!

• 09 Mei 2015 - 16:47

Sanne:

Geweldig!! Ik geniet elke keer weer van jullie verhaal!
    Live your dream :)

Xxxx
    Sanne & Dylan

• 10 Mei 2015 - 10:53

Jaap &Carla:

Fijn om weer een mooi verslag te lezen.

We zijn weer op de hoogte geniet van de mooie dingen .

Kusjes van ons.

• 17 Mei 2015 - 12:18

Helen:

Dankjullie voor de reacties weer, heel fijn! Tom, wat leuk dat je het ook leest! Bart schrijft overigens alle verhalen :)

• 31 Mei 2015 - 18:53

Boudewijn:

Tof om jullie verhalen te lezen :)! Zo te lezen hebben jullie niet te klagen!